nso ’20

Lees alles over ons project in februari 2020!

Thema van NSO 2020

Thema

Het thema van NSO 2020 is ‘Extase’. Met het thema ‘Extase’ worden parallellen getrokken tussen het programma en de sfeer die hiermee in de concertervaring wordt gecreëerd, alsmede de ervaring voor studenten om met het NSO mee te kunnen spelen. Studenten die eerder mee hebben gedaan omschrijven de NSO-maand veelal als  de tijd van hun leven en een unieke ervaring die ze niet hadden willen missen. Een maand lang kunnen zij zich met een grote groep leeftijdsgenoten met een gedeelde passie terugtrekken in een “bubbel”, waarin zij hun dagelijkse, studerende leven even parkeren en niets anders centraal staat dan muziek. Het meespelen met het NSO geeft de muzikale ontwikkeling een krachtig impuls waar de musici hun leven lang nog profijt van hebben. De ervaring om samen in korte tijd een programma op zeer hoog niveau in te studeren en avond na avond in de mooiste concertzalen van Nederland ten gehore te brengen geeft bovendien, ondanks de hoge inspanning, een enorm plezier. 

Binnen het programma zijn er grote verschillen in de muziekstijl, maar tegelijkertijd is er een sterke samenhang tussen de stukken. Lichamelijkheid, sensualiteit en oerkracht staan centraal en de overgave aan het onvermijdelijke wordt verklankt, niet alleen in hoogromantische liederen maar ook in spannende muzikale verstrengelingen en primitieve kakofonieën. De orgastische – en dodelijke – kracht van zowel Isoldes liefde voor Tristan als het aardse, vleselijke offer dat aan het einde van Le Sacre du Printemps gebracht wordt, worden gecombineerd in unde imber et ignes van Rick van Veldhuizen. Het fysieke kan duister en gewelddadig zijn, maar ook verlossing en genot brengen. De abstracte sfeer van het bovengenoemde als geheel is een belangrijk aspect geweest in de keuze voor het thema ‘Extase’, omdat dit niet zozeer iets concreets omlijst, maar eerder een atmosfeer creëert.

Het thema ‘Extase’ heeft betekenis voor eenieder omdat ieder mens een eigen herinnering of associatie heeft met dit woord. Het thema is niet alleen toepasselijk voor jongeren, als verwijzing naar het jong-zijn, de groeiende party-cultuur en de behoefte om zich door ultiem genot los te maken van de toenemende prestatiedruk in het dagelijks leven. Het thema kan ook associaties oproepen met herinneringen, mijlpalen, levensgebeurtenissen en anderszins bijzondere belevenissen. Ook voor het publiek zullen de concerten daarom ongetwijfeld verrijkende ervaringen zijn.

Dirigent

Foto: Judith Tielemans

Manoj Kamps vervulde de begeerde functie van Junior Fellow in Orchestral Conducting aan het Royal Northern College of Music in Manchester van 2015 tot 2017.

In 2019/2020 dirigeert Manoj de première van Calliope Tsoupaki’s Requiem, als onderdeel van het November Music festival in Den Bosch en ook in het Muziekgebouw Amsterdam.Hij maakt zijn debuut met het Hermes Ensemble op het Transit Festival en daarnaast zal hij in februari 2020 uitgebreid door Nederland toeren met het Nederlands Studenten Orkest, wat zijn toppunt bereikt tijdens het laatste concert met onder andere Le Sacre du Printemps in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij keert terug in het Muziekgebouw met het Asko|Schönberg Ensemble om daar Morton Feldman’s Samuel Beckett, Words & Music uit te voeren evenals werken van Kurtág en Beckett, en een aantal premières.

Afgelopen seizoen dirigeerde Manoj de première van Coded Messages: Scenes in the Life of Harriet Tubman van Hilda Paredes in het Muziekgebouw, waarmee hij vervolgens op tournee ging langs het Cervantino Festival in Mexico, Huddersfield International Contemporary Music Festival, Operadagen Rotterdam, Théâtre de la Croix-Rousse in Lyon en deSingel in Antwerpen. Bovendien dirigeerde hij de Nederlandse première van The Gender Agenda van Philip Venables met het Asko|Schönberg Ensemble en maakte hij zijn debuut in de Verenigde Staten door MILA, Great Sorcerer van Andrea Clearfield te dirigeren op het Prototype Festival 2019 in New York.

 

Soliste

Foto: Evelien van Rijn

De Nederlands-Amerikaanse sopraan Katharine Dain is een musicus met een onverzadigbare nieuwsgierigheid en ongewone verbeeldingskracht, actief in opera, orkestrepertoire, oratoria en kamermuziek in Europa en Noord-Amerika. Na het behalen van de eerste prijs in de Clermont-Ferrand Competitie 2017 (waar Diapason haar een “openbaring” noemde), debuteerde Dain als Konstanze in een productie van Mozarts Die Entführung aus dem Serail in de operahuizen van Clermont-Ferrand, Avignon, Rouen, Massy en Reims. Hoogtepunten van 2019/2020 zijn onder andere Mozarts Donna Anna met het Orkest van de Achttiende Eeuw onder Kenneth Montgomery, orkestrale liedcycli van Dutilleux en Berlioz met het BBC Scottish Symphony Orchestra onder Ryan Bancroft, Brahms’ Requiem met Cappella Amsterdam onder Daniel Reuss, Mahlers vierde symfonie met het Orchestre d’Auvergne onder Roberto Fores-Veses, en liederen van Berg en Zemlinsky met Het Collectief onder Reinbert de Leeuw op het Oostenrijkse Osterfestival.

Dain debuteerde bij de Nationale Opera in Kopernikus van Claude Vivier, een coproductie van het Talent Development Program en het experimentele bedrijf Silbersee. Sindsdien zong ze talloze hedendaagse werken met Nederlandse ensembles, waaronder Asko|Schönberg, LUDWIG, het New European Ensemble, het Nieuw Ensemble en het Ragazze Quartet. Ze is een gepassioneerd promotor van kamermuziek en recitals, en is mede-oprichter van Damask Vocal Quartet, wiens debuutalbum (2018) O schöne Nacht de prestigieuze Franse Choc de Classica-prijs en universele aandacht van de pers won. Dit seizoen verschijnen er twee nieuwe albums: liederen van Clara Schumann en Rhian Samuel met pianist Jocelyn Freeman en de première-opname van de liedcyclus Unwritten voor Deutsche Grammophon van Mohammed Fairouz.

Dain behaalde diploma’s aan Harvard University (Boston), Guildhall (Londen) en Mannes (New York) en woont momenteel in Rotterdam.

Opdrachtcomponist

Rick van Veldhuizen zal speciaal voor het Nederlands Studenten Orkest 2020 een stuk componeren. 

Rick van Veldhuizen (*1994) is in de basis klassiek componist, maar zijn werk vertoont ook veel invloeden van theater, literatuur, elektronica en popmuziek. Zijn muziek is vertellend en meeslepend, maar legt de nadruk op verhalen die in het bijzonder muzikaal verteld kunnen worden. Als zodanig vormen verstrengeling en desintegratie terugkerende motieven in zijn werk. Hij vermijdt geen oncomfortabele dissonanten of ongebruikelijke geluiden. Volgens hem “ligt er in de schaduwkanten, of dat nu van het bestaan of van de muziek is, zo veel schoonheid dat het jammer zou zijn die te negeren”. Zijn muziek kenmerkt zich door een grote focus op het materiaal, of dat nu instrumenten, stemmen of elektronica zijn. Hij probeert een nieuw kleurenpalet en instrumenttechnisch idioom te creëren, wat altijd voor een scherp randje aan zijn muziek zorgt.

In 2008 begon Van Veldhuizen compositie en piano te studeren aan de Young Musicians’ Academy van het Fontys Conservatorium Tilburg. Hij vervolgde zijn studie in Den Haag en Amsterdam, waar hij studeerde bij Joël Bons, Willem Jeths en Jorrit Tamminga (elektronica) en in 2016 cum laude afstudeerde van zijn BMus Compositie. Later studeerde hij nog in Berlijn, waar hij onder meer in aanraking kwam met de microtonale theorieën van Marc Sabat. Hij kreeg gastlessen van onder anderen Mayke Nas, Carola Bauckholt, Anna Meredith en Olga Neuwirth, en behaalde naast zijn compositiestudie een BA Nederlandse literatuur aan de Universiteit Leiden.

Concertdata

Someren, De Ruchte
Zo 9 februari 2020, 20:30
Tickets

Eindhoven, Muziekgebouw
Ma 10 februari 2020, 20:15
Tickets

Leiden, Stadsgehoorzaal
Di 11 februari 2020, 20:15
Tickets

Nijmegen, Concertgebouw de Vereeniging
Vrij 14 februari 2020, 20:15
Tickets

Rotterdam, De Doelen
Za 15 februari 2020, 20:15
Tickets

Groningen, De Oosterpoort
Zo 16 februari 2020, 20:15
Tickets

Maastricht, Theater aan het Vrijthof
Ma 17 februari 2020, 20:00
Tickets

Leeuwarden, De Harmonie
Di 18 februari 2020
Tickets

Utrecht, TivoliVredenburg
Wo 19 februari 2020, 20:15
Tickets

Enschede, Het Muziekcentrum
Za 22 februari 2020, 20:00
Tickets

Amsterdam, Het Concertgebouw
Zo 23 februari 2020, 20:00
Tickets

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief