nso ’22

Lees hier over ons project in februari 2022!

NSO 2022

Thema

Sinds enkele jaren koppelt het NSO het jaarlijkse project aan een eigen thema. Zo kan ieder jaar een project gevormd worden met een unieke identiteit en verbindt het thema als rode draad de programmering en artistieke samenwerking per project tot een uniek geheel. Het thema van dit jaar is Herleef

NSO 2022 staat geheel in het teken van het thema ‘Herleef’. Er is voor dit thema gekozen omdat NSO dit jaar zeventig jaar bestaat. Ter ere van dit jubileum zal de Akademische Festouvertüre van Johannes Brahms uitgevoerd worden. Een stuk dat ook tijdens de eerste editie van het NSO gespeeld is, en dit jaar weer zal herleven.

Daarnaast refereert dit thema ook naar het feit dat dit jaar de gebruikelijke NSO-structuur weer zal herleven. In 2021 was het namelijk niet mogelijk om op tournee te gaan in verband met het coronavirus. Daarom werden er tijdens deze NSO-editie acht concerten gegeven in één zaal. Nu, een jaar later, kunnen we weer in twaalf verschillende concertzalen in binnen- en buitenland onze magistrale klanken laten horen.

 

Programma

NSO bestaat dit jaar 70 jaar. Bij dit lustrum hoort natuurlijk een groots en spectaculair programma! Het programma van NSO 2022 zal bestaan uit:

 

  • Concerto for Bass Trombone and Orchestra | Life Cycles – Jesse Passenier
    • Solist: Rommert Groenhof

 

  • Akademische Festouvertüre – Johannes Brahms

 

  • Ein Heldenleben – Richard Strauss

Dirigent

 

Foto: HelettePhotography.jpg
Over

Arjan Tien, winnaar van de eerste prijs “Rotary-Faller” op het concours van de International Conducting Master Class in La Chaux-de-Fonds – Zwitserland 1997, treedt op in Europa, Azië, Zuid-Amerika en Afrika, en werkt met internationaal gevestigde orkesten zoals het WDR Funkhausorchester, de Philharmonie Südwestfalen, het Royal Bangkok Symphony, het Radio Filharmonisch Orkest, het Nederlands Symfonieorkest, het Arnhems Philharmonisch, Phion, het Noord Nederlands Symfonie, het Zuid Nederlands Philharmonisch, het Metropole Orkest en het Residentie Orkest; het Bilkent Symphony and Antalya Symphony Orchestra, het Orchestre Symphonique Bienne, het Belgrado Philharmonic, het KwaZulu Natal Philharmonic, Johannesburg Philharmonic, Cape Town Philharmonic en het Chamber Orchestra of South Africa.

Hij is uitgenodigd om opera’s te dirigeren van Verdi, Puccini, Mascagni, Rossini, Donizetti, Mozart, Bizet, Purcell en Menotti enz. door operahuizen zoals de Nederlandse Touring Opera, Opera Zuid, Opera Spanga, de Wermland Opera Zweden, en serveert als artistiek adviseur van de Gauteng Opera.

Arjan Tien is vaak opgenomen door labels als Channel Classics Records, Decca Records, Universal Music, Sony BMG – Heita Records en Brilliant Classics in een breed scala aan repertoire. Zowel musici als critici waarderen zijn interpretaties vanwege hun warmte, energie en gevoeligheid, en hij wordt algemeen beschouwd als een van de meest veelzijdige dirigenten van zijn generatie.

 

Opleiding

Arjan Tien studeerde viool bij Philipp Hirschhorn en altviool bij Ron Ephrat aan het Utrechts Conservatorium en behaalde zijn diploma cum laude. Als altviolist was hij aanvoerder van de altviolen in het Nationaal Jeugd Orkest. Van 1992 tot 2005 was hij lid van het Radio Filharmonisch Orkest en maakte hij zijn solodebuut met de Salzburg Chamber Solists in São Paulo en Vitória -Brazilië. Hij studeerde directie bij George Hurst in het Verenigd Koninkrijk, bij Roberto Benzi in Frankrijk en Zwitserland, en bij Jean Fournet in Nederland.

 

Activiteiten

Van 2006 tot 2012 was hij artistiek directeur en chef-dirigent van het Magogo Chamber Orchestra en stelde hij zeer avontuurlijke en vernieuwende programma’s samen, waaronder meer dan zestig (wereld)premières. Van 2008 tot 2016 was hij tevens chef-dirigent van het Atheneaum Kamerorkest aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tien was assistent-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest van 1999 tot 2001. In 2017 heeft de Marinierskapel van de Koninklijke Marine maestro Tien aangesteld als dirigent en artistiek leider. Sinds kort is Tien ook aangesteld als chef-dirigent van het VU Orkest Amsterdam. Tot slot is Tien hoogleraar orkestdirectie aan het Maastrichts Conservatorium.

 

 

 

 

 

 

Solist

Foto: Veerle Bastiaanssen
Opleiding 

Rommert Groenhof (1991), start in 2011 zijn studie bastrombone bij Ben van Dijk aan het conservatorium van Amsterdam. In 2014 sluit hij deze studie af met de hoogste onderscheiding bij Ben van Dijk, Jörgen van Rijen, Pierre Volders en Remko de Jager.

Carrière

Van 2014 tot 2020 maakte Groenhof deel uit van de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Vanaf 2020 tot heden bekleedt hij de functie bastrombonist/contra-bastrombonist bij het Radio Filharmonisch Orkest.

Rommert Groenhof speelt regelmatig als solist op verschillende internationale podia en is winnaar van de prestigieuze Donald Yaxley Bass Trombone Competition op het International Trombone Festival 2013 (Columbus Georgia), de Emory Remington Award voor trombone-ensembles met de tromboneklas van CvA op het International Trombone Festival 2013 (Columbus Georgia) en met het Thein Brothers Trombone Quartet winnaar van de ITA Quartet Competition op het International Trombone Festival 2014 (Rochester New York).

Als remplaçant is Rommert actief in o.a. het Koninklijk Concertgebouw Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest en het WDR Sinfonieorchester Köln.

 

 

 

 

 

Opdrachtcomponist

Jesse Passenier zal speciaal voor het Nederlands Studenten Orkest 2022 een stuk componeren. 

 

Foto: @Esther Rabe

 

Over

Jesse Passenier is een Nederlandse componist, die in zijn werk principes uit jazz en klassiek verenigt, de periferieën van beide stromingen verkent en de diepte en mogelijkheden van harmonie uitdaagt. Hij is de winnaar van de Rogier van Otterloo Award 2017; blijk van erkenning voor zijn succes in het samenbrengen van genres in cross-overs, het leiden van zijn eigen orkest en zijn vaardigheid in orkestraal schrijven. Drie van zijn grote projecten werden gesteund door de Nieuwe Makers Regeling van het FPK, welke begon met de stichting van zijn Fluid Orchestra en afsloot met de lancering van Fluid Festival. Passenier is medeoprichter van Fluid Foundation en rondom zijn activiteit als componist heeft hij zich muzikaal in de breedte ontwikkeld als arrangeur, dirigent, drummer, pianist en vibrafonist.

In seizoen 2019/20 vervulde Passenier een belangrijke rol op November Music, waar hij de nieuwe compositie Division voor het openingsconcert van het festival schreef. Het stuk voor 23 blazers en 2 percussionisten van philharmonie zuidnederland, koor en zanger Ruben Hein, stond in het teken van 75 Jaar Vrijheid in Den Bosch en zette de poëzie van soldaten van de 51ste Welsh Infanteriedivisie – de bevrijders van Den Bosch – in het middelpunt van de belangstelling. Binnen hetzelfde thema en festival schreef Passenier de compositie Alan voor vier koren in carré-opstelling rondom het publiek, met liedtekst van de Bossche stadschroniqueur Eric Alink. Naast dit hoogtepunt in de klassieke wereld, stond Jesse in de jazzwereld op het podium met de befaamde WDR Big Band in samenwerking met ESA (European Space Agency). Als componist van twee compositieopdrachten, arrangeur en bandleider, dirigeerde hij de interactieve uitvoering in de Keulse Filharmonie, die extra aandacht gaf aan de doelgroep van 12 tot 17 jarigen.

Met zijn eigen Fluid Orchestra bracht hij zijn debuutalbum Lit Scenes in 2018 uit, waarbij het orkest werd vergezeld door het gerenommeerde Dudok Kwartet Amsterdam. Dit album kwam uit bij het Amerikaanse label Odradek Records. Dat hij sterk op zoek is naar bijzondere samenwerkingen, valt ook goed af te lezen uit zijn werk met internationale en Nederlandse artiesten als Kurt Elling, Vince Mendoza, Quincy Jones, Jacob Collier, Jörg Achim Keller, Jules Buckley, Reinier Baas, Morris Kliphuis, Vincent van Amsterdam, Ruben Hein, Ellen ten Damme, Janne Schra, Hadewych Minis, Waylon, Roel van Velzen en Hans Dagelet. Daarnaast schreef hij voor toonaangevende organisaties als het Metropole Orkest, The Heritage Orchestra, de Koninklijke Marinierskapel, het Nederlands Blazersensemble, philharmonie zuidnederland, Holland Opera, en de WDR Big Band.

Samenwerkingen

Zijn composities en arrangementen hebben op belangrijke podia gespeeld als het Koninklijk Concertgebouw, Carré, Paradiso, De Doelen, het Bimhuis, TivoliVredenburg, Kölner Philharmonie, North Sea Jazz, November Music Festival, Gaudeamus Muziekweek en JazzInternational Rotterdam.

Eerdere hoogtepunten waren zijn deelname aan de prestigieuze Metropole Orkest Arrangers Workshop 2012, de nominatie als laureaat van de Brussels Jazz Orchestra International Composition Contest (BJOICC) 2011 en als ‘Young Composer in Residence’ op het MECC Jazz Festival 2010.

Naast zijn actieve profiel als componist bekleed hij de functies hoofdvakdocent Jazz Compositie en Arrangeren en Coördinator Jazz Masteropleiding bij Conservatorium Maastricht.

In 2020 schreef hij zijn eerste concerti voor orkest en solist, die in 2022 in première zullen gaan en zullen worden gebracht door pianist Kari Ikonen, vibrafonist Vincent Houdijk en maestro Josep Vicent die leiding zal geven aan het door hem opgerichte orkest ADDA·SIMFÒNICA. Dit programma zal worden opgenomen door het Amerikaanse PARMA Recordings en zal uitkomen op hun label Navona Records. De composities zullen worden uitgegeven door Donemus.

Concertdata

In tegenstelling tot NSO 2021, waarbij alle concerten in het Topsportcentrum in Almere hebben plaatsgevonden, zal NSO 2022 weer op tournee gaan door binnen- en buitenland!

 

Concertdata:


Someren, De Ruchte: Zo 6 februari 2022, 20:30 uur

Rotterdam, De Doelen: Ma 7 februari 2022, 20:15 uur

Leiden, De Stadsgehoorzaal: Di 8 februari 2022, 20:15 uur

Hengelo, Schouwburg: Wo 9 februari 2022, 20:15 uur

Nijmegen, Concertgebouw de Vereeniging: Zo 13 februari 2022, 20:15 uur

Eindhoven, Muziekgebouw: Ma 14 februari 2022, 20:15 uur

Groningen, De Oosterpoort: Di 15 februari 2022, 20:15 uur

Utrecht, TivoliVredenburg: Wo 16 februari 2022, 20:15 uur

Den Haag, Amare: Za 19 februari 2022, 20:00 uur

Tilburg, Schouwburg Concertzaal: Zo 20 februari 2022, 14:30 uur

Amsterdam, Het Concertgebouw: Ma 21 februari 2022, 20:00 uur

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief