nso ’25

Lees hier over ons project in februari 2025!

Nederlands Studenten Orkest 2025

Data en tickets

Repetitieweekend: 7 en 8 december 2024
Tournee: 6 februari t/m 2 maart 2025
Repetitieperiode: 6 februari t/m 15 februari 2025
Concertreeks: 16 februari t/m 2 maart 2025

De kaartverkoop is in elke Nederlandse stad geopend.

Concertdata: 
16 feb 2025 – De Ruchte, Someren

17 feb 2025 – De Oosterpoort, Groningen

18 feb 2025 – Muziekgebouw, Eindhoven

19 feb 2025 – De Vereeniging, Nijmegen

20 feb 2025 – Stadsgehoorzaal, Leiden

22 feb 2025 – La Chapelle de l’Université Catholique, Lille (Frankrijk)

23 feb 2025 – Tivoli Vredenburg, Utrecht

24 feb 2025 – Muziekcentrum, Enschede

26 feb 2025 – Theater aan het Vrijthof, Maastricht

27 feb 2025 – Amare, Den Haag

1 mrt 2025 – De Singel, Antwerpen (België)

2 mrt 2025 – Het Concertgebouw, Amsterdam

Voor vragen kunt u mailen naar persvoorlichter@nso.nl of contact opnemen via +31 6 39860695

Thema – Waanzin

Sinds enkele jaren koppelt het NSO het jaarlijkse project aan een eigen thema. Zo kan ieder jaar een project gevormd worden met een unieke identiteit en verbindt het thema als rode draad de programmering en artistieke samenwerking per project tot een uniek geheel. 

 

Het NSO 2025 staat in het teken van ‘Waanzin’. 

Waanzin. Een veelomvattende term die, onder andere, perfect aansluit bij het groteske vijfdelige werk Symphonie Fantastique van Hector Berlioz. Het stuk beschrijft een droom waarin een jonge kunstenaar zijn liefde probeert te bereiken. Dit verhaal eindigt echter in een nachtmerrie waar de heksen en monsters op het graf van de jongeman dansen. Hoe langer het stuk duurt, hoe vreemder en grilliger het wordt. Het is het opzoeken van de grens tussen fantasie en werkelijkheid, die erg dun blijkt te zijn. In een staat van waanzin kan iemand zijn zelfbeheersing verliezen: wanneer iemand in de ban raakt van waanzin, wordt het vermogen om logisch na te denken of de realiteit objectief te beoordelen ernstig aangetast.

Met dit thema willen wij aandacht vestigen op de huidige problematiek in de culturele sector. Door het afnemen van financiële steun voor muziekgezelschappen zijn projecten moeilijker te realiseren. Het opkomen van al maar weer nieuwe onzekerheden zorgt voor een reeële aantasting van de toegankelijkheid van cultuur.

Bij het NSO streven wij om, onder andere, alle ticketprijzen zo laag mogelijk te houden om nieuw publiek te verwelkomen. Dit in het bijzonder voor studenten, zodat we leeftijdsgenoten kunnen enthousiasmeren en hen nog vele jaren kunnen betrekken bij dit muzikale feest.

Programma

Het programma van NSO 2025 zal bestaan uit:

  • Karmit Fadael – Opdrachtcompositie
  • William Walton – Altvioolconcert
  • Hector Berlioz – Symphonie Fantastique

Dirigent – Chloe Rooke

De Britse dirigent Chloe Rooke (geboren in 1996) was assistent-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest in Nederland in het seizoen 22/23, waar ze ook concerten en opnames dirigeerde. Ze kwam internationaal in de schijnwerpers te staan na het winnen van de Contemporary Award tijdens de eerste International Conducting Competition in Rotterdam in mei 2022 en de Publieksprijs bij de Donatella Flick-LSO Conducting Competition in 2021. Daarna werd ze uitgenodigd om het LSO te dirigeren tijdens familieconcerten in het Barbican en maakte ze indruk bij Kings Place met de London Sinfonietta en tijdens een nieuwjaarsconcert met het BBC Concert Orchestra. In het najaar van 2023 keert ze terug om het Radio Filharmonisch Orkest te dirigeren in het Concertgebouw en is ze opnieuw uitgenodigd bij het Residentie Orkest. Ook maakt ze haar debuut bij het Orchestre National de Lille en de London Mozart Players.

Evenzeer thuis op het opera-toneel, dirigeerde Chloe het Residentie Orkest en zangers van de Dutch National Opera Academy in een geprezen productie van Mozarts La finta giardiniera in Amare in de zomer van 2023. In het komende seizoen zal ze dirigeren en assisteren bij Opera North in Mozarts Così fan tutte, en assisteren bij Garsington in een productie van Brittens A Midsummer Night’s Dream. Eerder assisteerde ze tijdens het Glyndebourne Festival bij Donizetti’s Don Pasquale, in Nancy bij Die Zauberflöte, en bij A Midsummer Night’s Dream bij Opera Rouen.

Haar positie als assistent-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest (waar ze ondersteuning bood aan chef-dirigent Karina Canellakis, naast onder anderen John Adams en Edo de Waart) volgde op twee jaar postdoctorale studie aan de Nationale Master Orkestdirectie, waar ze werd begeleid door Jac Van Steen, Kenneth Montgomery, Ed Spanjaard en Antony Hermus. Daarvoor studeerde ze onder Sian Edwards aan de Royal Academy in Londen, waar ze werd bekroond met de Ernst Read Conducting Prize, de Fred Southall Memorial Prize en een MA in Orkestdirectie (met onderscheiding).

Gepassioneerd door de sociale transformatieve kracht van muziek, is Chloe artistiek directeur en chef-dirigent van Street Orchestra Live (het eerste straatorkest van het Verenigd Koninkrijk), een samenwerking die teruggaat tot 2019. SOL draagt het motto ‘Music for everyone, anywhere’, en trekt jaarlijks door delen van Engeland met beperkte toegang tot kunst. Elk optreden ademt de kernwaarden van het ensemble: de vreugde van muziek delen in het dagelijks leven en toevallige voorbijgangers uitnodigen om voor een moment deel te nemen aan het feest.

Chloe begon haar dirigeertraject met de passie om mensen samen te brengen voor betekenisvolle relaties en krachtige uitvoeringen, en werkte aanvankelijk met studenten- en amateurorkesten in Oxford (waar ze in 2018 afstudeerde met de hoogste onderscheiding) en in Londen.

Solist – Dana Zemtsov

Dana Zemtsov is een van de meest veelbelovende altvioolsolisten van haar generatie. Het Gramophone Magazine prees haar spel als “so perfectly tuned, so varied in color and with such considerable distances in the intervals between the notes, that you would be forgiven for thinking it sounded more like a chamber orchestra”.

Dana treedt regelmatig op in concertzalen zoals het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, de Filharmonie van Sint-Petersburg, het Operahuis in Tel Aviv en Carnegie Hall in New York. Ze heeft kamermuziek gespeeld met Janine Jansen, Giovanni Sollima, Martin Fröst, Anna Fedorova, Ilya Gringolts, Boris Berezovsky en vele anderen. Als soliste heeft Dana opgetreden met symfonieorkesten in Nederland, Italië, Duitsland, de Verenigde Staten, Brazilië, Mexico, Oekraïne en Estland, onder leiding van Leif Segerstam, Otto Tausk, Daniel Raiskin, Massimo Quarta, Marco Parisotto en Fabio Mechetti. In 2011 nam ze deel aan de ‘Stars of Tomorrow’-tournee in Duitsland, samen met de meest veelbelovende jonge talenten van Europa.

Dana won de eerste prijs op verschillende competities in Luxemburg, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Portugal en Nederland. In 2010 won ze de Nederlandse wedstrijd ‘Avond van de Jonge Musicus’ en werd ze uitgeroepen tot Jonge Musicus van het Jaar. Ze vertegenwoordigde Nederland op het Eurovision Young Musicians Concours in Wenen. Daarnaast ontving ze de prestigieuze Kersjes Prijs, die jaarlijks wordt toegekend aan een uitzonderlijk jong strijkinstrument talent in Nederland. In 2016 werd Dana gekozen als ‘Eregast’ om haar generatie te vertegenwoordigen tijdens het 43e Viola Congress in Cremona, naast Bruno Giuranna, Ettore Causa en Tabea Zimmermann.

Tot nu toe heeft Dana vijf albums uitgebracht die lovend zijn ontvangen: ‘Enigma’ (solo, 2014), ‘Romantic Metamorphoses’ (met pianist Cathelijne Noorland, 2015), ‘Essentia’ (met het Estonian National Symphony Orchestra en dirigent Daniel Raiskin, 2018), ‘Silhouettes’ (met pianist Anna Fedorova, 2020) en ‘Dutch Hidden Gems’ (met het Phion Orkest, pianist Anna Fedorova en dirigent Shizuo Z Kuwahara, 2022), allemaal op het Channel Classics Records-label.

In haar eigen woorden vertelt Dana: “I was born in Mexico City, into an intensely musical family. Apart from a few violinists, a composer and one singer, the rest of my family members are all viola players. I like to think that part of the inspiration for me to pick up the viola was my grandmother Mila. She was a very free and bohemian spirit, a wonderful violist and so in love with music! Her dream was for the whole family to live in the same house in the countryside and to make music together all day long. That is the atmosphere that I want to keep alive, I bring that unconditional love for music to every single concert that I play.”

Dana, geboren in 1992 in een muzikale familie, kreeg haar eerste muzieklessen van haar grootmoeder en haar ouders. Ze vervolgde haar studie bij altviool virtuoos Michael Kugel. Dana geeft regelmatig les op plaatsen zoals het Kuhmo Festival, de Cividale International Masterclasses en de Davidsbündler Music Academy in Den Haag. Samen met familieleden organiseert ze jaarlijks de Zemtsov Viola Masterclasses.

Opdrachtcomponist

Karmit Fadael

Karmit Fadael haar muziek kan worden beschreven als intens en onbehaaglijk welluidend, beheerst op de rand van een fatale explosie. Uitgebeend, minimalistisch spelend met enkele instrumenten en enkele tonen die in de kamermuziekstukken haast per ongeluk muziek lijken te worden.
Zij is een Nederlands-Israëlische componist. Groeide op in Nederland en aan haar muzikale basis ligt de viool. Op de middelbare school begon ze per toeval met componeren. Hierna volgde een studie aan het Haags conservatorium bij Calliope Tsoupaki, Guus Janssen en Martijn Padding. Al tijdens haar studie trok ze de aandacht met korte, verinnerlijkte werken voor ensemble en symfonische bezettingen. Inmiddels heeft ze voor vele symfonische orkesten en kamermuziekensembles geschreven. Haar werken worden over de hele wereld uitgevoerd. Waaronder de in Nederland prominente zalen als het Concertgebouw, Muziekgebouw aan het ‘IJ en Tivoli Vredenburg.

‘Als persoon ben ik emotioneel, eigenwijs, rationeel maar ook kalm. Deze eigenschappen kun je herkennen in mijn muziek. In mijn werk probeer ik intensief samen te werken met musici. Op deze manier hoop ik het publiek te kunnen betoveren met de kracht van mijn noten.’

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief